پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 اسفند 1397 - 10:38

دیدار در هانوی

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ روز چهارشنبه در هانوی پایتخت ویتنام با یکدیگر دیدار کردند. رهبران ایالات متحده آمریکا و کره شمالی دومین دیدار خود را در شهر هانوی ویتنام انجام دادند.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2418
پایگاه رهنما :
کیم جونگ اون و دونالد ترامپ روز چهارشنبه در هانوی پایتخت ویتنام با یکدیگر دیدار کردند. رهبران ایالات متحده آمریکا و کره شمالی دومین دیدار خود را در شهر هانوی ویتنام انجام دادند. دیداری که مثل دیدار اول تا حدودی به دور از هیاهوی رسانه‌ای برگزار شد و احتمالاً مثل بار اول پیش بینی می‌شود حاصل زیادی، به جز چند عکس تصویری از این دو رئیس جمهور حاصل چشمگیری نداشته باشد. این در حالی است که رسانه‌های کره شمالی نیز واشنگتن را تهدید کرده اند که اگر مذاکرات به نتیجه خاصی نرسد سایه تهدیدات پیونگ یانگ از سر آمریکا کم نخواهد شد. همانطور که مشخص است کره شمالی هم به این دیدار‌ها خوشبین نیست. اینجا در مورد این دیدار بیشتر بخوانید.
مسئله خلع سلاح هسته‌ای
ترامپ قبلاً اعلام کرده بود که کره شمالی باید کلیه تسلیحات اتمی خود را برچیند، اما در آستانه دیدار با کیم جونگ اون اعلام کرده واشنگتن به توقف آزمایش‌های اتمی کره شمالی راضی است و اعلام کرده اگر کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی اش را متوقف کند به این کشور برای خلع سلاح فشار نمی‌آورد. وی در جمع مطبوعاتی و بین خبرنگاران درباره چشم انداز خلع سلاح اتمی کره شمالی گفت: «من عجله‌ای ندارم. نمی‌خواهم کسی را به عجله وادارم. من فقط نمی‌خواهم شاهد آزمایش (موشکی و اتمی) باشم. تا زمانی که آزمایشی نیست، ما راضی هستیم.» ترامپ تأکید کرده که با رهبر کره شمالی در مسیر پیش رو دیدگاه کاملاً یکسانی داریم و رابطه بسیار بسیار خوبی ایجاد کرده ایم. این در حالی است که مایک پمپئو که در جا‌های مختلف از لزوم خلع سلاح کامل اتمی کره شمالی صحبت می‌کند اعتراف کرده نهایتاً آمریکا شاید بتواند پیونگ یانگ را راضی کند تا ۶۰ درصد برنامه اتمی خود را از بین ببرد.
نظر سناتور‌های دموکرات
سناتور‌های دموکرات از دیدار اولیه ترامپ با کیم اصلاً رضایت ندارند و به ترامپ توصیه کرده اند سعی کند در این دیدار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل شود. این سناتور‌ها در نامه خود خطاب به ترامپ اظهار امیدواری کرده اند که رئیس جمهور برنامه جدی دیپلماتیک را اجرا کند و فرآیندی قانونی در توقف و تخریب زرادخانه اتمی کره شمالی در کنار تحریم‌ها و فرصت‌ها ایجاد کند. در بخشی از این نامه آمده است «امیدواریم که نشست بعدی شما با کیم پیشرفت قابل ملاحظه و قابل اطمینان در زمینه خلع سلاح اتمی و کاهش تنش‌ها با کره شمالی را نشان دهد. به عنوان حامی قوی در استفاده از رویکرد دیپلماتیک در حل و فصل تهدید کره شمالی، ما هنوز بر این باوریم که مسیری برای اعمال دیپلماسی سختگیرانه و اصولی وجود دارد تا امنیت اتمی کره شمالی، نظارت و بررسی خلع سلاح اتمی این کشور را تضمین کند.»
نظر واشنگتن پست
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «خیلی بعید است رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام در زمینه خلع سلاح اتمی و تحریم‌ها به توافق دست یابند. نمای کلی چانه زنی بزرگ بین رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تا حد زیادی وجود دارد، اما سوال این است که آیا این دو مرد می‌توانند توافق را منعقد کنند؟» از نظر این روزنامه ایده آل این است که دو طرف درباره نقشه راه مجموعه اقدامات در زمینه خلع سلاح اتمی و رفع تحریم‌ها به توافق برسند، اما از نظر کارشناسان مورد استناد واشنگتن پست توافق مد نظر ایالات متحده در نشست ترامپ و کیم «خیلی بعید» است. در حالی طی روز‌های اخیر چشم تمام دنیا به هانوی است که به نظر می‌رسد خود رسانه‌های دو کشورچشم انداز امیدوارکننده‌ای به این نشست ندارند به نظر می‌رسد علاوه بر رسانه‌ها در آمریکا جناب رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مایک پمپئو نیز با یکدیگر اختلاف نظر یا حداقل هماهنگ نیستند. زیرا دونالد ترامپ پس از اولین دیدار خود با کیم در سنگاپور در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۲ خرداد ماه ۹۷) در توئیتی اعلام کرد: «کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای نیست.»، اما مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان، کره شمالی را تهدیدی هسته‌ای به حساب آورد. حال باید منتظر ماند و دید که طی روز‌های ۸ و ۹ اسفند در هانوی چه خواهد گذشت. آیا دو طرف قادر خواهند بود به توافقی جامع دست پیدا کنند؟ یا صرفاً از این ملاقات چند عکس یادگاری به جا خواهد ماند؟

سید فرشید کاظمی پیرسرا

ارسال نظرات